پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
4315
-
الف
+

درخواست ثبت جهانی سرو 4500 ساله ابرکوه

مقامات شهرستان ابرکوه در دیدار با رییس سازمان حفاظت محیط زیست، خواستار تلاش برای ثبت جهانی سرو 4500 ساله این شهرستان شدند.

مقامات شهرستان ابرکوه در دیدار با رییس سازمان حفاظت محیط زیست، خواستار تلاش برای ثبت جهانی سرو 4500 ساله این شهرستان شدند.

به گزارش آی‌فیلم، سیدنبی رسولی فرماندار ابرکوه در این خصوص گفت: در دیدار با دکتر معصومه ابتکار که با همراهی نماینده مردم شهرستان های ابرکوه، مهریز، بافق، بهاباد و خاتم در مجلس شورای اسلامی انجام شد علاوه بر درخواست ثبت جهانی این اثر ملی، مسایل و مشکلات و نیازهای زیست محیطی ابرکوه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گفته رسولی تاکید بر پیگیری ثبت جهانی درخت سرو کهنسال ابرکوه ، اجرای طرح جامع مدیریت سرو 4500 ساله و تحقق چارت سازمانی آن و در نهایت تخصیص 20 میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی طرح جامع سرو ابرکوه از جمله مباحث مطرح شده در این دیدار بود.

بنابر این گزارش، سالانه دربازدید گردشگران داخلی وخارجی درخت سرو کهنسال ابرکوه به عنوان پایدارترین وارزشمندترین اثر طبیعی استان یزد بیشترین رتبه را دارد.

سرو ابرکوه پس از 4500 سال همچنان سبز است و در پهنای کویر یزد در ابرکوه مقاوم و استوار ایستاده و جهانیان را شگفت زده کرده است.
الکساندر روف دانشمند روسی عمر این درخت را به چهار تا چهار هزار و 500 سال تخمین زده است.

حمدالله مستوفی هم در کتاب نزهت القلوب که به سال740 هجری قمری تالیف کرده درباره درخت سرو ابرکوه آورده است: در آنجا سروی است که در جهان شهرتی عظیم دارد چنانچه سرو کشمیر و بلخ شهرتی داشته واکنون این از آن بلندتر و بزرگتر است .

این درخت در تیرماه سال 86به شماره سه و به عنوان سومین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

ص گ / ح ی

نظر شما
ارسال نظر